Nowoczesne technologie i AI w Grupie PGE na 4. Data Economy Congress
Pod koniec 2023 roku PGE Systemy wdrożyło platformę BIMS wspierającą serwisowanie turbin wiatrowych. PGE Energia Odnawialna korzysta z tego rozwiązania zapewniając bieżące wsparcie procesu zarządzania uszkodzeniami i czynnościami serwisowymi na farmach wiatrowych.
- Dzięki nowym technologiom platforma BIMS znacząco usprawnia pracę zespołu odpowiedzialnego za serwisowanie turbin wiatrowych, automatyzuje działania i ułatwia zarządzanie procesami. Spodziewamy się, że zmniejszenie liczby zadań realizowanych manualnie lub w rozproszonych narzędziach będzie miało przełożenie na zwiększenie efektywności biznesowej i korzyści ekonomiczne. Podobne wyzwania występują również w innych segmentach Grupy PGE, jak Ciepłownictwo i obloty sieci ciepłowniczych czy w zakresie zarządzania majątkiem PGE Dystrybucji. Jest to praktyczny przykład zastosowania AI w automatyzacji procesów biznesowych, dlatego zachęcamy inne spółki do wykorzystania doświadczenia PGE Systemy w tym obszarze i narzędzi wypracowanych z PGE Energia Odnawialna - mówi Paweł Westfalewicz, dyrektor Departamentu Architektury w PGE Systemy.
Skalę wdrożonego rozwiązania pokazują liczby. Od uruchomienia rozwiązania w listopadzie 2023 r. zarejestrowano 479 oblotów turbin, zostało wgranych 96901 (606 GB) zdjęć, zarejestrowano 5 748 serii zdjęć łopat (1 turbina to 3 łopaty x 3 strony x ok. 30 zdjęć). W sumie wykryto i potwierdzono 2 707 uszkodzeń i wykonano 222 scenariusze działań w ramach 115 napraw.
Zdaniem Małgorzaty Hoch-Zwolińskiej, kierownik Działu Serwisu Wysokościowego TW w Departamencie Eksploatacji Energetyki Wiatrowej z PGE Energia Odnawialna, sztuczna inteligencja nie wyeliminuje potrzeby udziału człowieka. – To technik nadaje priorytety i ostatecznie zatwierdza prace. Nawet po kilku latach „nauki” i przejmowaniu kolejnych zadań przez AI zawsze na końcu tej ścieżki będzie człowiek - podkreśla.