PGE Systemy na Konferencji BLADES EUROPE 2023 w Amsterdamie
28-29 listopada w Amsterdamie odbyła się Konferencji BLADES EUROPE 2023. Grupę PGE reprezentowali przedstawiciele PGE Energia Odnawialna i PGE Systemy - Małgorzata Hoch-Zwolińska, kierownik serwisu wysokościowego turbin wiatrowych, oraz Paweł Westfalewicz, dyrektor Departamentu Architektury. Zaprezentowali oni nowatorską aplikację Blade Inspection and Management System (BIMS) wspierającą obsługę farm wiatrowych i fotowoltaicznych w naszej Grupie.
Rozwiązanie korzysta z najnowocześniejszych technologii chmurowych, technik programowania Low Code oraz sztucznej inteligencji (AI). To przykład innowacji, która wpisuje się w strategię naszej Grupy, która stawia na nowoczesne usługi energetyczne, umacniając pozycję lidera transformacji energetycznej w Polsce.
- PGE Energia Odnawialna oraz PGE Systemy zaprezentowały w Amsterdamie efekt wspólnej, ponad rocznej pracy nad zbudowaniem narzędzi wspierających biznes i dostosowanych do strategii i wizji obsługi farm wiatrowych i PV w Grupie PGE. Obecny kształt aplikacji nie jest kształtem ostatecznym. Realizowane są kolejne kroki, między innymi wykrywania uszkodzeń łopat turbin wiatrowych przy pomocy algorytmów AI – powiedział Pawel Westfalewicz z PGE Systemy.
- Blade Inspection and Management System stanowi narzędzie do zarządzania bazą danych o łopatach turbin wiatrowych i elektrowniach PV. Wspiera techników realizujących naprawy w dokumentowaniu prac i umożliwia bieżące przekazywanie danych do panelu administracyjnego - dodała Małgorzata Hoch-Zwolińska z PGE Energia Odnawialna.
PGE Energia Odnawialna dysponuje obecnie flotą 349 turbin wiatrowych, z czego większość serwisowana jest przez własne zespoły wykwalifikowanych techników. Działalność związana z naprawami łopat turbin wiatrowych i wcześniejszą analizą defektów generuje olbrzymią liczbę danych bieżących i historycznych. To właśnie z potrzeby uporządkowania informacji o uszkodzeniach, postępach napraw oraz chęci śledzenia zmian defektów w czasie zrodził się pomysł stworzenia specjalnej aplikacji. Jej początkowym, głównym celem, było umożliwienie technikom bieżącego raportowania procesu napraw, dzięki realizacji prostych kroków w telefonie komórkowym i dokumentowania ich zdjęciami. Realna potrzeba stworzenia narzędzia zyskała możliwość realizacji w ramach Grupy PGE dzięki posiadanym kompetencjom.
Zdjęcia: Haymarket Media Group